Jehovas Vittnen - pest eller kolera?

Har precis kikat klart på senaste avsnitter ur Sanning och Konsekvens som handlade om just Jehovas Vittnen. Jag måste bara säga att jag hoppas folk är mer än överdrivet kritiska till allt dom ser och hör. Speciellt via media.

Alltså jag har svårt att sätta ord på mina känslor faktiskt. Det räckte med tio minuter in i programmet innan jag insåg vilket jäkla skitprogram det var. Visserligen får dom fram precis den reaktion dom vill uppnå..

Min största fråga är varför debattprogram sällan tar reda på mer och djupare fakta innan dom fasktiskt kastar upp en massa skit. Inte konstigt att folk hatar saker kors och tvärs nu för tiden..

Först och främst, idag kan man vägra blod men ändå överleva ypperligt då vetenskapen gått fram något enormt. Det finns flera olika behandlingar som motsvarar en blodtranplantation. Men detta är många 'utifrån' helt okända vid, allt dom vet är att utsätts ett JV för en olycka som kräver blod så dör dom. Outbildat!

Att dom sedan enbart lyfter fram det negativa med en uteslutning är å jäkla vinklat att jag blir rädd. Dom har valt ett skräckexempel med denna tjej. Långt ifrån alla uteslutningar går till på detta sätt. Klart att man upplever att församlingen inte vill släppa personen i fråga men det är ändå en fråga på liv och död (enligt tron..). Man skulle vagt kunna jämföra med en som kör rattfull. Skulle du låta personen sätta sig bakom ratten utan en enda invändning?

Och att det finns speciella regler för att tex aga barn? Att man ljuger utåt sett för att verka perfekta och följa svensk lag? Har ni en aning om vad bibeln säger?
1. Att bruka våld är totalt förbjudet
2. Att ljuga är en dödssynd
Bara för att peka ut de största felen i det argumentet..

Sedan är det klart att det finns fall där misshandel överlag förekommer, det förekommer överallt i hela värdeln. Sekt, familjer ur Svenska Kyrkan och kanske till och med din granne! Men när det förekommer i mer 'utsatta grupper' som JV så är det direkt generellt för hela religionen.

Precis samma sak som sexuellt utnyttjande utav barn. Var ett fall där något barn blivit utsatt av en äldste? Jag vill inte minnas helt hur det var. När detta kom ut i media så var dom alla stöpta i samma form. Men även där, barn världen över blir utsatta sexuellt. Att det är just speciellt för JV är något som också strider emot de stora lagarna i bibeln.

En person som är med i JV har oftast (för det finns alltid och kommer alltid finnas människor som aldrig älskar fullt ut) en stark tro, kärlek och respekt till Gud. Det innebär också att Bibeln följs som då följs av att det inte förekommer våld, sex mer än med sin fru/man osvosv.

Jag kan tycka att mannen som fortfarande var med i JV men valde att medverka i programmet ändå hade sunda värderingar. Han anser, liksom jag, att man ska kunna umgås med sin familj även när denne inte är med eller går ur religionen. Bara för att man umgås/pratar så har vi alla våra egna värderingar och tro. Samtidigt förstår jag hur det är sett utifrån JV syn. Dessa personer har ändå det onda med sig överallt.

Nu har jag svamlat en massa och jag vet att ni läsare inte håller med alt. smutskastar religionen helt och det är ju absolut okej! Vill man inte tro så tror man inte. Men jag vill ändå påpeka att det är en 'svår' religion att se utifrån. Den är svår på det sättet att man måste sätta sig in i det stora hela för att förstå innebörden. Det är så många pusselbitar som måste samspela för att inse varför vissa saker är som dom är. Hänger ni med?

Nu kanske ni undrar varför jag tillägnat en helt upprört blogginlägg om Jehovas Vittnen men det var så att jag faktiskt var med en gång i tiden. Jag var inte döpt med jag var en odöpt förkunnare vilket innebar att jag var med och knackade dörr helt enkelt. Möte vid Rikets Sal tre gånger i veckan ungefärum och sammankomster emellanåt. Jag trivdes verkligen samtidigt som jag inte helt trivdes heller. Ni anar inte hur mycket kärlek och omsorg det är! Det är svårt att förklara och det är svårt att förstå men det är en av de största sakerna jag saknar. Samhörigheten och kärleken. Glädjen när man träffades och ron i själen när man gick och lade sig efter ett möte. Obeskrivligt.

Varför jag gick ur? Jag är en person som inte riktigt orkar följa någon annans regler och tycke. Jag är nog i en period i livet där jag vill göra mitt egna och det har jag märkt på hela min personlighet.
Säger något åt mig att sitta så står jag - för att trotsa. Jag växte nog aldrig ifrån den åldern. Jag vet nog inte heller om jag delar precis alla åsikter som dom står för även om jag faktiskt verkligen tror..
Precis som jag sa till en äldste när denne ringde upp mig här om veckan; Ska jag vara ett ansikte utåt så måste jag vilja göra det helhjärtat. Det fungerar inte, vare sig för mig själv, för andra eller för Gud om jag går tillbaka och bara står för det mesta.

Så min slutsats är att programmet Sanning&Konsekvens är ett skitprogram som sänds för att få människor som inte har någon egen tro i saker, att tro samma sak. Folk som inte är insatta i JV tror och tycker nu att det är ett gäng skitstövlar som behandlar folk som en påse skräp.
Jag vill mena på att Vittnena är det mest goda, omtänksamma och kärleksfulla folk jag någonsin kommer att träffa/känna! Sedan finns det rötägg, vi är bara människor, som precis överallt annars - glöm aldrig det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback